Vellykkede møter på Lillehammer

Onsdag 25. november inviterte Norsk Glaukomforening til medlemsmøte og åpent informasjonsmøte på Lillehammer Sykehus. Her fikk mange fremmøtte oppleve alt fra informativt foredrag til å få svar på spørsmål.

Kvelden ble startet med et eget medlemsmøte, hvor eksisterende medlemmer i Hedmark og Oppland var invitert. Her deltok syv medlemmer, i tillegg til to ektefeller. Temaet for møtet var drypping, hvor blant annet foreningens dryppevideo ble vist etterfulgt av samtale hvor de fremmøtte utvekslet egne erfaringer.

Deretter var det klart for åpent informasjonsmøte, også kalt folkemøte, i auditoriet på Sykehuset Innlandet HF på Lillehammer. Her var det 70 fremmøtte.

Møtet ble innledet av Mikal Røtnes, styreleder i Norsk Glaukomforening, som også presenterte foreningen. Deretter overtok øyelege Birger A. Olsen ordet, med foredraget “Glaukom – fra diagnose til behandling”. Her fikk publikum oppleve et engasjerende, godt og pedagogisk foredrag.

Etter en liten kaffepause var det klart for spørsmål fra salen til øyelegen. Han ga informative, fyldige og faglige forklaringer på det de fremmøtte lurte på om glaukom.

Statistisk sett er det i Oppland om lag 1.755 og i Hedmark 1.837 personer over 40 år som har glaukom (grønn stær) og av disse er omtrent halvparten, ca 1.796, ikke oppdaget.  Norsk Glaukomforening arbeider for å redusere dette mørketallet.

20. november 2015