Hva er glaukom?

bilde av et øye

Glaukom, også kalt grønn stær, er en sykdom som påvirker synsfeltet, slik at dette blir mer og mer innskrenket. I de aller fleste tilfeller skjer dette fordi trykket i øyet er for høyt.

Glaukom kan også oppstå ved normalt trykk i øyet, dette kalles normaltrykksglaukom.

Vanligvis utvikler glaukom seg langsomt, men hos noen kan sykdommen oppstå akutt. Det er viktig å oppsøke lege umiddelbart dersom ett eller begge øyne blir røde og smertefulle, dersom synet blir utydelig eller du ser ringer rundt lyspunkter.

Uten behandling av glaukom blir synsnerven ødelagt, noe som fører til store skader på  synsfeltet, og etter hvert blindhet.

Glaukom er en av de vanligste øyesykdommene i Norge. Vi vet at omkring 75 000 nordmenn får øyedråpebehandling for glaukom, men det antas at det er svært mange som har sykdommen uten at de er klar over dette selv.
Grønn stær er en kronisk sykdom, og medfører behov for behandling og regelmessige kontroller resten av livet. Tidlig oppdagelse og oppstart av behandling er svært viktig ved glaukom. I de aller fleste tilfeller er det mulig å bremse sykdomsutviklingen. I over 100 år har senking av øyetrykket vært prinsippet for behandling av sykdommen, og det er det fortsatt i dag.

Lær mer om glaukom

På nettsiden vår har vi samlet utdypende informasjon om blant annet:

Bli medlem – støtt vårt arbeid!

Som medlem blir du del av vårt fellesskap og bidrar til arbeidet vi gjør for å spre informasjon om glaukom, og å gi pasienter økt trygghet og livskvalitet.

Frode Halvorsen

Har du spørsmål om glaukom?

Du kan sende inn spørsmål om glaukom til vår tilknyttede øyelege, Frode Halvorsen.

25. april 2024