– Burde visst at mamma hadde glaukom

Hans Richard Larssen (42) i Harstad fikk konstatert glaukom etter å ha hatt en uforklarlig hodepine i lengre tid. I ettertid har han funnet ut at mange i slekta har øyesykdommen.

Han er gift med Turid og har to barn, Roald (9 år) og Kristine (11 år). For øyeblikket er han student ved høyskolen i Harstad. Familien bruker campingvogna flittig i fritiden. Om vinteren står den på fjellet, om sommeren ved sjøen. Mye kvelds- og helgetid bruker Hans Richard på å være lagleder for fotballaget til Roald.

richard 4
– Å kjøre motorsykkel gir frihetsfølelse og jeg kommer så tett på naturen.

UFORKLARLIG HODEPINE
Hans Richard fikk konstatert glaukom i 1996. Da hadde han i lengre tid vært plaget av en uforklarlig hodepine, spesielt på høyre side. ”Jeg hadde i en tid før dette prøvd å bruke kontaktlinser, noe som bare førte til at synet ble helt tåkete. Optikeren jeg brukte den gangen hadde ikke noen forklaring på min vanskelige situasjon.

TRYKK PÅ 45 OG STORE SKADER
Etter en time hos fastlegen, der jeg fortalte om hodepinen og mine andre plager, ble jeg samme kveld sendt til øyeavdelingen på universitetssykehuset i Tromsø. Der ble trykket målt til 45, og de konstaterte store skader på høyre øye. Jeg ble laseroperert for første gang to dager etter dette. Etter noen dager fikk de trykket under kontroll, men som sagt var skaden allerede skjedd.”

UMIDDELBAR KONTROLL AV SØSKNENE
Hans Richard er yngstemann i en søskenflokk på fire. Han fikk beskjed fra legene i Tromsø om at søsknene hans måtte få kontrollert trykket umiddelbart. Da de tok kontakt med sine primærleger for å få kontrollert trykket, fikk de beskjed om at dette ikke var nødvendig. ”Du er altfor ung,” var kommentaren.
Men søsknene sto på sitt og fikk til slutt målt trykket. To av dem fikk konstatert for høyt trykk og ble omgående satt på øyedråper.

MANGE I SLEKTA HAR GLAUKOM
”Da jeg etter dette begynte å undersøke nærmere, viste det seg at min mor også har grønn stær, og flere av hennes søsken er også rammet,” sier Hans Richard. ”Så nå har halve slekta, både gammel og ung, fått målt trykket. Flere av dem har for høyt trykk, uten at dette har ført til noen synsskader. Det viser seg at mammas bestemor ble blind, uten at jeg sikkert vet at dette skyldes grønn stær.”

STABILT TRYKK I TRE ÅR
Øyetrykket til Hans Richard holdt seg stabilt i cirka tre år. Da begynte det igjen å stige. ”Jeg
ble på nytt laseroperert på begge øynene, men som overlegen i Tromsø sa: ”Ditt høyre øye er ”rasert”, så det er det dessverre ingen ting å gjøre med!”
Trykket ble etter dette normalt igjen, men nå har jeg vært på kontroll igjen og fått målt for høyt trykk, så nå er det ny type dråper og hyppig kontroll.”

”TA ØYETRYKKET ALVORLIG, OGSÅ I UNG ALDER!”
Hans Richard visste ikke om alle glaukomtilfellene i familien. Heller ikke hvor viktig det er å komme tidlig til kontroll. Derfor har han følgende oppfordring til alle og enhver: ”Spør dine nærmeste om noen i familien har eller har hatt grønn stær. Dersom sykdommen finnes i familien, så må man ta dette på alvor og få målt trykket i ung alder. Ikke la deg knekke av at noen leger mener at dette bare er tull. Min søsters lege sa til henne: ”At du ønsker å få målt trykket er bare tull, kom tilbake når du er over 60 år, så skal vi se på det.” Men hun stod på sitt og fikk til slutt målt trykket, noe som resulterte i hastetime hos øyelege og bruk av øyendråper siden den gang.

richard2
– Spør dine nærmeste om noen i familien har eller har hatt grønn stær.

VIL FORLANGE KONTROLL AV BARNA
Hans Richard er veldig sikker på hva han vil når det gjelder hans egne barn: ”Jeg vil forlange kontroll første gangen i midten av tenårene. Det er jo tross alt en enkel undersøkelse som kan forhindre en alvorlig lidelse..”

”GLEDER OSS TIL SOMMEREN”
Når dette leses er campingvogna til Hans Richard og familie ganske sikkert trygt plassert ved sjøen. Den samme vennegjengen de ferierer med om vinteren har sannsynligvis plassert sine vogner ved siden av. ”Campinglivet er tingen for oss,” sier Hans Richard.
Men han sitter ellers lite stille. Som engasjert lagleder for Landsås Team 95, der sønnen Roald spiller fotball, har han totalt 22 spillere og tre lag å holde styr på. Oppfølging, planlegging av treninger, turneringer og mye annet tar tid, men oppleves å være veldig givende. Nå har også Roalds søster begynt å spille, og kona Turid spiller på et damelag. En skikkelig fotballfamilie med andre ord – og en familie med mye smil og glede.

3. februar 2013