Fra helt utslått til full fart

Øyedråper uten konserveringsmiddel ga Jenny Storberget (72) livskvaliteten tilbake.

Tekst Jenny Storberget/Per Kaland. Foto John Lerskau

Fotograf John og jeg er på tur til Sørumsand for å besøke ekteparet Jenny og Jan Storberget. Jenny har sagt seg villig til å fortelle sin historie til medlemsbladet. Vi blir tatt i mot av to trivelige og aktive pensjonister med hjemmebakst og kaffe.

Jenny har på forhånd skrevet ned sin øyehistorie. Det viste seg snart at dette var en særdeles aktiv person med mange interesser og evner. Men vi tar øyehistorien først.

170642nr5
Jan var en god støtte da Jenny var som sykest.

Min far ble blind av glaukom
Jenny forteller at hennes far ble blind i en alder av 80 år – og levde til han ble 91.
– Min far hadde påvist grønn stær, og gikk til kontroll hos øyelege i mange år. Han fikk ingen behandling. Han ble blind. Dette har plaget meg mye, sier Jenny.

Øyemedisiner kan være skumle for kroppen
Jenny har benyttet briller siden 12 – års alder på grunn av overlangsyn og problemer med samsyn. Hun gikk årlig til kontroll hos øyelege fra 45 års alder. Her ble blant annet trykket i øynene målt. Det holdt seg på 23 – 24 fram til våren 2001.
 – Da fikk jeg akutt sterke smerter i øynene. Det føltes som ” kniv i øynene” og press. Spesielt var det smertefullt å bøye seg. Veldig raskt fikk jeg time hos øyelegen min. Trykket hadde steget til 30. Fikk øyedråper som skulle tas 1 gang i døgnet. De virket etter hvert og trykket kommet ned i 15 – 16 og dette trykket holdt seg relativt stabilt. Men det viste seg at øyemedisiner kan være skumle for kroppen – jeg fikk bivirkninger. De kom gradvis og økte på. Øynene ble veldig irriterte. Føltes som rusk i øyet og ble røde samt hovne rundt. Øyevippene vokste og noe ”buttet” i brilleglassene, mens andre vokste inn på øynene. De måtte fjernes med noen få måneders mellomrom. Høsten 2008 bestemte derfor øyelegen at jeg byttet til en annen øyedråpe – i endosebeholdere uten konserveringsmiddel siden øyelegen mente at det var de jeg reagerte på.
God trykkvirkning – men….
– Etter 3 måneders bruk av den nye medisinen var jeg tilbake til kontroll. Dråpene virket veldig bra på trykket. Men av en eller annen uforklarlig grunn følte jeg meg ikke komfortabel med å bruke denne medisinen. Trykksenkningen var så bra at øyelegen oppfordret meg til å fortsette med de samme dråpene.
Fra lett astma til store problemer i hverdagen
– Etter hvert ble jeg veldig kortpustet/andpusten og måtte hvile mye når jeg var ute og gikk. Problemene med å løfte og bære ble stadig forverret. Jeg har i flere år hatt lett astma og regnet med at det var den som forverret seg.
 På nyåret i år (2009) ble jeg stadig verre og kontaktet allmennlege. Det ble foretatt en rekke undersøkelser, blant annet røntgenprøver og pusteprøve. Den var ikke mye å skryte av! Det ble forordnet astmamedisiner uten at jeg ble bedre – heller verre.
Jenny forteller videre: – Jeg fikk større problemer i hverdagen. Selv på slett veg måtte jeg stadig stoppe opp og ta hvilepauser. Fra å være en aktiv person både sommer og vinter med mange interesser og hobbys ble hverdagen ”en pest og en plage”. Før var det sykkelturer, ski- og turgåing og ikke minst i en innholdsrik hage med frukt og bær samt grønnsaker og blomster. Søm, knivmaking og treskjæring måtte også legges på hylla. Problemet nå var at jeg ikke fikk luft ned i lungene, bare en en håndsbredd nedenfor halsen. Slik føltes det for meg. Mye hodepine og jeg måtte ”sitte” i senga om natten. Det var nemlig spesielt ille om kvelden etter at jeg tok øyedråpene. Det ble innleggelse på sykehus for en nøyere sjekk. Mange prøver ble foretatt. Ingen funn bortsett fra ”lett astma”. Undersøkelsene foregikk om ettermiddagene og plagene var alltid verst natt og tidlig dag. En liten bedring utover dagen/ettermiddagen.
– Med andre ord: ”Legene hadde ikke funnet svar på plagene og jeg ble helt fortvilet”.

Jenny gav ikke opp
Jenny tenkte nøye på om det var noe i hverdagen som utløste plagene. Tenkte først på allergi og sjekket matvarer, klær, innbo og selve huset.
– Var det noe nytt som jeg reagerte på? Fant ingen forklaring. Brukte allergimedisin og medisin mot beinskjørhet og finleste pakkningsvedlegg samt Felleskatalogen. Men nei – ikke noe å finne her heller og var på randen til å gi opp letingen.
Jenny forteller at hun var relativt nylig blitt medlem av Glaukomforeningen.
– Jeg fant fram mine medlemsblad og satte meg til å finlese dem.

Fant løsningen i Glaukombladet
– Kan noen tenke seg min reaksjon når jeg i medlemsblad nr 1/2008 fant løsningen!
Jeg fant den i en artikkel av øyelege Arve Kristiansen. Han skriver om forskjellige medikamenter og litt om forskjellige bivirkninger, blant annet at astmatikere ikke skal ha øyedråper med betablokkere. Her var min øyemedisin listet opp!
 Jenny fikk umiddelbart time hos sin øyelege som i første omgang rådet henne til å prøve noen måneder uten øyedråper. Men etter kort tid dukket de tidligere velkjente smertene opp – ”kniv i øyet” og hodepine.
 170335nr3

Stor takk til Glaukomforeningen
– Det var sommer og min faste øyelege var bortreist på ferie og fastlegen rådet meg til å gå tilbake til min første øyemedisin. Dette var et stort dilemma siden øyelegen min hadde rådet meg fra dette på grunn av allergi!
– Jeg kontaktet Glaukomforeningen som kunne opplyse at det var kommet en ny øyemedisin av gruppen prostaglandinanaloger uten konverseringsmidler (samme gruppe som min første medisin). Jeg fikk ordnet med en resept og har brukt den siden. Den fungerer veldig bra for meg!
Etter å ha benyttet de nye øyedråpene en 3 ukers tid var det som å skru av en bryter!
– Jeg var helt utslått og er nå i full fart! Livskvaliteten er tilbake. Jan og jeg har gjenopptatt våre aktiviteter og gleder oss til blant annet nye skiturer på hytta! Det er som et eventyr!

14. februar 2013