Dråpefri etter 22 år

Siden 1992 har daglige drypping vært Steinar Eliassens (63) glaukombehandling. Etter en vellykket operasjon kunne han nå slutte med både dråper og briller.

Den skarpe høstsolen er i ferd med å trenge gjennom mor- gentåken som ligger som et lokk over Tromsø denne fredagsmorgenen. Havvannet skvulper mot kaikanten og tre måker svever elegant forbi. Steinar Eliassen (63) sitter konsentrert foran PC-en på et kontor rett utenfor Tromsø sent-rum. Det er som vanlig en travel dag for den administrerende direktøren og eieren i fiskeribedriften Norfra, i tillegg til at han er Belgias konsul for Nord-Norge. Ingen kan se eller merke at Eliassen de siste 22 årene har gjennomgått en rekke operasjoner, laserbehandling og brukt øyedråper for å behandle glaukom (grønn stær) på begge øynene.

NOE VAR GALTFerdig medlemsblad
Året er 1992. En kveld Steinar Eli- assen slapper av etter en lang dag merker han plutselig at noe ikke er som det skal. Det er akkurat som om det flakser og flyr fluer forbi øynene hans. Han får raskt time hos øyelege. Etter undersøkelser får han beskjeden: ”Du har glaukom”.

– Det første jeg tenkte var at: nå er det ikke lenge igjen før jeg blir blind. Det var det jeg forbandt med grønn stær, sier Steinar Eliassen.

Umiddelbart startet han med trykknedsettende dråper.

– Kort tid etter kjøpte jeg meg en relativt stor og dyr båt. Ei hytte på havet. Jeg ville få se og opp- leve mest mulig av kysten i frykt for å miste synet, sier Eliassen.

MÅ OPERERES
Årene gikk, og ved jevnlige kontroller hos øyelege konstaterte de at trykket var under kontroll. Helt til 1998. Da steg trykket igjen, og noe måtte gjøres.

– Da prøvde de først laserbehandling. Dette fungerte dessverre ikke, og jeg måtte opereres.

Steinar Eliassen ble operert, og inngrepet var vellykket. Tiden med dråper og undersøkelser fortsatte.

– Etter hvert viste det seg at jeg også hadde fått grå stær. En operasjon av denne gjorde dessverre at linsen forskjøv seg på venstre øye, men dette lever jeg greit med.

DRÅPEFRI
I fjor ble hadde han operert på ny for glaukom på venstre øye. Overlege Einar Krefting ved Univer- sitetssykehuset Nord-Norge laget en ny kanal fra kammervinkelen, gjennom hornhinne og senehinne.

I år hadde han også en grå stær-operasjon på høyre øye. Disse to operasjonene gjorde at Eliassen kunne slutte med både dråper og briller.

– Etter å ha brukt dråper flere ganger daglig i over 20 år ble jeg endelig dråpefri. Det var godt. Samtidig vil jeg understreke at jeg har vært veldig nøye med å dryppe, og det har ikke vært noe problem når man vet hva alterna- tivet er om man ikke drypper, sier Steinar Eliassen.

– Jeg kunne også kunne slutte med briller, noe jeg har brukt for nærsynthet i 49 år. Jeg har knapt sett bedre noen gang. Og le- ver godt med både grå og grønn stær på begge øynene. sier en smilende Eliassen.

Han forklarer at han har vært svært nøye med å møte opp til alle kontroller hos øyelege.

Skjermbilde 2015-02-21 kl. 10.30.17

BEVISST PÅ SYNET
– Jeg setter mye mer pris på synet mitt nå enn før, og passer på å informere venner, familie og kjente om at de på sjekke øynene. Behandlingen jeg har fått av alle øyelegene har også vært svært god.

Norsk Glaukomforening oppdaget han da foreningen hadde åpent folkemøte i Tromsø i 2012. Da foreningen besøkte byen i august i år var han på plass på møtet.

BUSINESS & BLOMSTER
Steinar Eliassen lener seg tilbake i den blå kontorstolen. Utenfor sitter ansatte travelt opptatt i telefoner på engelsk. Norfra driver med eksport av fersk- og saltfisk til Europa.

– Jeg er veldig glad i jobben min. Da vi startet opp i 1984 var vi fem ansatte. Nå, 30 år senere, er vi over hundre, sier Eliassen som har vært administrerende direktør i bedriften siden oppstarten.

I tillegg er han Belgias konsul for Nord-Norge og Svalbard, et verv han har hatt i 11 år, og leder for Fiskekjøpernes forening.

– På fritida liker jeg å stelle i hagen, være på Tromsø ILs hjemmekamper, lese og så trener jeg regelmessig. Det begynte jeg med etter et hjerteinfarkt i fjor, sier Eliassen.

SKIPPER PÅ EGEN BÅT
Steinar Eliassen er både forsiktig og jordnær, men samtidig både ambisiøs, målrettet og nøyaktig.

– Som 22-åring var jeg skipper på egen båt med et mannskap på fire. Allerede da innså jeg at man ikke kan leke kaptein uten å jobbe. Jeg er for en flat struktur, sier direktøren.

Eliassen gikk fra å være ung fisker til å studere i Bergen hvor han ble siviløkonom og senere fiskeristipendiat i Paris og jobbet for Fiskeriforskning.

– Mitt beste råd til andre som oppdager at de har glaukom: Det er på ingen måte verdens under- gang. Det har jeg oppdaget, sier Eliassen og ser utover kaia fra kontorvinduet.

15. januar 2015