Trenger hjelp til forskning

Overlege og øyelege Øystein Kalsnes Jørstad samt forsker og lege Thea Melsen Sudmann ved Øye­avdelingen til Oslo Universitetssykehus etterspør flere til å delta i forskningsprosjektet deres.

Jørstad og Sudmann inviterer i samarbeid med Way Trafikkskole sjåfører som har mistet førerkortet på grunn av synsfeltutfall til å delta i en studie. Her vil deltakerne få mulighet til å teste seg som sjåfør trygt i en kjøresimulator. Simulatoren er en ekte bil som står stille, men med skjermer til og med i sidespeil oppleves det langt på vei som en kjøretur. Simulatoren brukes av Way i ordinær kjøreopplæring i Trondheim og på Lillestrøm.

Deltakerne i prosjektet vil først gjennomgå noen tester av syn og refleksjonsevne på  øyeavdelingen eller Rikshospitalet for det vil bli mulig å kjøre simulator enten i Trondheim eller på Lillestrøm. Det er ledige plasser i simulatoren nå i mai.

Formålet med prosjektet er å få fram bedre kunnskap om hvilken risiko sjåfører med synsfellutfall faktisk utgjør i trafikken. Alle deltakerne vil gjennomgå det samme kjøreprogrammet i simulatoren, dette gjelder også en gruppe sjåfører uten synsfellutfall.

Norsk Glaukomforening støtter dette forskningsprosjektet. To av styrets medlemmer har alt meldt seg på. Deltakere må være under 75 år.

Ta kontakt med doktorgradsstipendiat og lege i spesialisering Thea Melsen Sudmann på e-post thesud@ous-hf.no.

Se også omtale i bladet Motor

3. mai 2023