Øyeceller ble unge på nytt – mus fikk synet tilbake

Forskere fra Harvard Medical School har vellykket gjenopprettet synet hos mus.

Det ble gjort gjennom å skru tilbake klokken i eldre øyeceller i netthinnen slik at de gjenerobret en ungdommelig genfunksjon.

Teamets arbeid er beskrevet i tidskiftet Nature (2. des). Arbeidet viser for første gang at det både kan være mulig og trygt å omprogrammere komplekse vev, som f.eks. nervecellene i øyet, til en tidligere alder.

I tillegg til å tilbakestille cellens aldringsklokke, reverserte forskerne synstap hos dyr med en tilstand som etterligner menneskelig glaukom. Glaukom er en ledende årsak til blindhet over hele verden.

Dette er det første vellykkede forsøket på å reversere synstap årsaket av glaukom, i stedet for bare å stanse sykdomsutviklingen, sa teamet.

Hvis det samme resultatet blir vist i ytterligere studier, kan det bane vei for terapier som fremmer vevsreparasjon på tvers av forskjellige organer, og reversere aldring og aldersrelaterte sykdommer hos mennesker.

Mer om dette kommer i neste utgave av medlemsbladet «Å leve med glaukom».

Kilde: Medical Press 2. des 2020 /Harvard Medical School

25. januar 2021