Optikeren er viktig for å oppdage glaukom

Det var tittelen på en helsides artikkel i fagbladet «Optikeren» 5/2021. Teksten tok utgangspunkt i foreningens medlemsundersøkelse. Den viste blant at 41% av dem som svarte fikk den første mistanken om glaukom tilfeldig hos optikeren.

– Tallene er ikke overraskende, kommenterer optiker og fagsjef Olaug Skrøppa i Interoptik (bilde). Optikeren er førstelinjen i øyehelsetjenesten, og de har kort ventetid.

Hun poengterer også at de fleste optikere måler trykket, tar bilde av netthinnen og gjennomfører både perimetri og OCT, i tillegg til de vanlige synsundersøkelsene.

-Vi opplever at stadig flere optikere er flinke til å oppdage og henvise pasienter med mistanke om normaltrykksglaukom, sier Charlotte Deijenberg, styreleder i Norsk Glaukomforening.

4. januar 2022