Vellykket likepersonkurs

6 til 7. mars arrangerte Norsk Glaukomforening sitt første likepersonkurs. Her fikk deltagerne opplæring i likepersonarbeid gjennom foredrag, rollespill og gruppearbeid.

Et av foreningens største satsinger i år er likepersonarbeid, og opplæring av likepersoner. På Garder kurs- og konferansesenter fikk 13 personer en grunnleggende innføring og opplæring for å kunne bli likepersoner i foreningen.

Deltagerne er selv glaukomikere eller nærmeste pårørende til barn med glaukom. De skal videre kunne bruke sine egne erfaringer til å støtte og hjelpe andre i samme situasjon.

Lærerike dager
På kursets første dag fikk deltagerne en ABC-innføring om glaukom ved øyelege Per Klyve før advokat Eivind Knudsen fra Blindeforbundet presenterte velferdsordninger for synshemmede.

Dagen ble avsluttet av foreningens styreleder Mikal Røtnes som fortalte om hvordan foreningen
ønsker likepersonarbeidet skal være.

Dag to ble innledet med en gripende historie fra Laila Baardseth om datteren Martine som er født med glaukom. Deretter fikk deltagerne en innføring i “Den gode samtalen” – med teori og erfaringer  om hvordan man best skal lytte til og kommunisere med de som tar kontakt med likepersonen.IMG_9154

Kurset ble avsluttet med gruppe- arbeid om hvordan veien videre for likepersonarbeidet bør være.

Nyttig og Interessant
Én av deltagerne var glaukomiker Hilde Nyseth fra Oslo.

– Jeg synes dette er et flott initiativ, og dager som har vært nyttige og interssante. Det å komme inn i dette fellesskapet med andre i samme situasjon og lære om hvordan man kan hjelpe andre har vært givende, sier Nyseth.

Styreleder Mikal Røtnes i Norsk Glaukomforening er svært fornøyd.

Rollespill mellom Ellen Heiberg og Per Kaland.

– Dette ble en viktig og vellykket start for vår satsing på likepersonarbeid. Nå ser vi frem til fortsettelsen og veien videre, sier Røtnes.

8. mars 2015