God dialog med optikere i videreutdanning

NGF har nylig stilt opp for å dele brukererfaringer i forbindelse med videreutdanning av optikere. Det var Nasjonalt senter for optikk, syn og øyehelse og Universitetet i Sør-Øst Norge på Kongsberg som inviterte.

Det ble meget interessant kunnskapsutveksling, hvor Asle Haukaas, styremedlem, snakket om sin glaukomsituasjon, Cathrine Nordli Andersen om sin datter som har glaukom, og ett av våre lokale medlemmer på Kongsberg, Ingjerd Wenche Fries, fortalte om sine erfaringer. Styreleder Charlotte Deijenberg presenterte også foreningen.

Optikere er ofte de første som oppdager forandret trykk og/eller øyehelse hos sine kunder og de henviser da raskt til øyeleger som kan stille diagnosen.

Alle involverte var godt fornøyd med timene sammen, og professor Per Olof Lundmark på Kongsberg oppsummerte sin takk slik:

«Tack detsamma för ett trevligt och lärorikt besök….Så hoppas jag på att vi får flera anledningar att utbyta kunskap och erfarenheter med er på glaukomföreningen. Jag hoppas också på att vi kan få ett tätare samarbete i förbindelse med olika projekt som körs. Här tillåter jag mig att få återkomma til er på glaukomföreningen vid ett senare tillfälle, med mer information och invitationer till samarbete i två prosjekt som är under planläggning.”

8. april 2019