Glaukom: Ukjent for 2 av 3

To av tre nordmenn vet ikke at glaukom er en øyesykdom. Det viser en spørreundersøkelse som er utført blant over 2000 personer av Kantar TNS.

Den snikende sykdommen med store mørketall er vanligvis kjent som grønn stær.

Den 8. mars innledes årets internasjonale glaukomuke.

– Glaukom merkes vanligvis ikke i et tidlig stadium og man kan ha glaukom til tross for at øyetrykket er normalt, kommenterer Charlotte Deijenberg, styreleder for pasientorganisasjonen Norsk Glaukomforening, som står bak undersøkelsen.

Glaukom gir normalt ikke smerte, men kan likevel skade synsnerven. Ubehandlet kan glaukom lede til blindhet. Sykdommen viser seg som «blinde områder» (flekkvis bortfall) i synsfeltet.

Glaukom må ikke forveksles med katarakt (grå stær) som medfører at øyets egen linse blir uklar og må ofte byttes.

Arvelig

– Glaukom kan være arvelig og det er derfor viktig at søsken og voksne barn sjekker synet, ikke bare trykket, men også synsnerven, forklarer Deijenberg. En tidlig diagnostisering og behandling med øyendråper, laser eller operasjon kan bidra til at du kan beholde både synet og førerkortet lengre.

Troms på topp

Publikumsundersøkelsen viste blant annet at:

• Personer i de tidligere fylkene Troms og Nordland har best kjennskap til hvilket organ som skades ved glaukom
  • Kvinner har bedre kjennskap enn menn
  • Eldre har bedre kjennskap enn yngre

I Norge regner man med at minst 40 000 personer har glaukom og halvparten av dem vet ikke om det. Nye studier kan komme til å vise en enda høyere forekomst i befolkningen.

For mer informasjon:
E-post: post@glaukomforeningen.no