Førerkort: På høy tid

«Norsk Glaukomforening mener at personer med utfall i synsfeltet, men fortsatt godt syn, bør få anledning til en praktisk kjøretest og/eller simulatortest.»

Det skriver foreningen i et høringsinnspill til Stortingets Transport- og kommunikasjonskomité. Bakgrunnen er at Stortinget allerede i mai 2021, anmodet regjeringen om å myke opp adgangen til en medisinsk begrunnet dispensasjon.

Etter flere «purringer» på saken i Stortinget, fikk Statens vegvesen og Helsedirektoratet i oppgave å se på mulighetene. I mai 2022 svarte myndighetene på oppdraget og mente at en slik forandring ville være i strid med helsekravene fra EU, og at unntak ikke er aktuelt.

Nå har Frp-representantene Frank Edvard Sve (Møre og Romsdal), Morten Stordalen (Vestfold) og Bård Hoksrud (Telemark) enda en gang purret på saken. De foreslår at personer med f.eks grønn stær skal få mulighet å benytte simulator og/eller praktisk prøve for å kunne få en ny vurdering og evt. få tilbake førerkortet.

Forslaget har vært på høring og saken skal opp i Stortinget i løpet av mars. (Foto: Shutterstock.com)

Du kan lese hele høringsutspillet fra NGF her

19. januar 2023