Fullt på folkemøte i Molde

Onsdag 16. september arrangerte Norsk Glaukomforening åpent informasjonsmøte på Molde sykehus. Her sto folk i kø for å delta, og NRK lagde radioinnslag om møtet.

Dette var Norsk Glaukomforening sitt 31. folkemøte, og det første i Molde.

Først på programmet sto et medlemsmøte for foreningens medlemmer i Møre og Romsdal, hvor temaet blant annet var erfaringsutveksling om tørre øyne. Styreleder i Norsk Glaukomforening Mikal Røtnes, som også er likeperson, ledet diskusjonen.

Samtidig fyltes korridorene på infosenteret på Molde sykehus med møtedeltakere som kom på Norsk Glaukomforenings åpne informasjonsmøte om glaukom – fra diagnose til behandling. Stolene ble raskt fylt opp, og bord måtte fjernes, stoler hentes og vegger skyves til side for å få plass til de 70 fremmøtte.

Møtet ble startet med et foredrag om Norsk Glaukomforening sin aktivitet og arbeid, før overlege Erik Holen ved øyeavdelingen på Molde sykehus overtok ordet. Han holdt et informativt foredrag om glaukom – alt fra oppdagelse og undersøkelse til behandling.

Etter en kort pause og utdeling av informasjonsmateriell ble møtet avsluttet med at alle som ønsketfikk stille spørsmål til øyelegen. Her benyttet mange anledningen til å få svar på mye av det de lurte på om øyesykdommen.

HØR STYRELEDER MIKAL RØTNES FORTELLE OM GLAUKOM OG MØTET PÅ NRK MØRE & ROMSDAL HER!

Statistisk sett er det i Møre og Romsdal om lag 2.272 personer over 40 år som har glaukom (grønn stær) og av disse er omtrent halvparten ikke oppdaget. Vi i Norsk Glaukomforening arbeider for å redusere dette mørketallet.

21. august 2015