To fullsatte folkemøter

Det ble to suksessmøter i Oslo og Stavanger for Norsk Glaukomforening. Tilsammen var det nesten 200 fremmøtte.

Styreleder Mikal Røtnes

Norsk Glaukomforening fortsetter sin Norge rundt-turné med åpent informasjonsmøte om grønn stær (glaukom). Tirsdag 2. desember gikk foreningens 30. folkemøte av stabelen på Litteraturhuset i Oslo. Dette var foreningens første folkemøte midt i hovedstaden.

FULLSATT
Wergelandssalen på Litteraturhuset var så godt som fullsatt, med tilsammen 110 fremmøtte, da møtet startet.

Styreleder i Norsk Glaukomforening, Mikal Røtnes, åpnet møtet med informasjon om foreningen, aktiviteter og arbeid.  Deretter overtok øyelege Jan Erik Jakobsen scenen.

NYTTIG FOREDRAG
Med stor faglig trygghet og kompetanse holdt han foredrag om den snikende øyesykdommen grønn stær (glaukom). Risikofaktorer, glaukomtyper, behandling og livskvalitet var noen av temaene han snakket om.

– Det er om og gjøre å oppdage sykdommen så tidlig som mulig, så man kan stanse sykdomsutviklingen. Så mye som 60% av nervefibrene kan bli skadet før man selv merker synstap, sier øyelege Jakobsen.

Øyelege Jan Erik Jakobsen

TIPS OM HJELPEMIDDEL
Etter en rask kaffepause sto foredrag om synshjelpemidler med optiker og synspedagog Lovise Rimstad fra NAV Hjelpemiddelsentral Oslo og Akershus på programmet.

Kvelden ble avsluttet med spørsmål til foredragsholderne fra salen. Alle som ønsket fikk gode og informative svar fra øyelegen og synspedagogen.

STAVANGERSUKSESS

I slutten av november arrangerte Norsk Glaukomforening Stavanger. Også dette møtet ble en stor suksess. 86 personer møtte opp og fylte auditoriet på sykehuset i oljebyen.

Visste du at…

• Om lag 9.300 personer over 40 år i Oslo/Akershus har grønn stær (glaukom) og 4.650 av disse er ennå ikke oppdaget.
  • Tidlig oppdagelse bremser sykdomsutviklingen.
  • Grønn stær er som oftest en synsnerveskade som utvikler seg langsomt over tid og uten smerte eller andre symptomer, før synet eventuelt gradvis svekkes.
20. november 2014