Hjelp når synshemming fører til psykiske lidelser

bilde av Margrethe Botn

Nasjonal behandlingstjeneste for sansetap og psykisk helse (NBSPH) er et nasjonalt tilbud for synshemmede barn og voksne med samtidige psykiske lidelser. Tjenesten ligger på Gaustad i Oslo, og har siden 2021 inkludert pasienter med synshemming i behandlingen.

– Her tar vi i mot pasienter som enten er født med en synshemming eller som har fått en sykdom eller skade som medfører synshemming, og som strever med psykisk helse relatert til dette. Vårt hovedmål er at pasienter med nedsatt syn får et likeverdig psykisk helsetilbud som resten av befolkningen, forklarer Margrethe Botn, psykologspesialist og enhetsleder på barn og ungdomsenheten ved NBSPH.

Tidligere kun for hørselshemmede

bilde av skilt utenfor enhetenBehandlingstjenesten har eksistert lenge, men før 2021 var dette kun et tilbud for hørselshemmede.
– Det var en del ansatte her som tenkte at det kunne være behov for et tilsvarende tilbud for synshemmede, samtidig som det var gjort en del forskning på nettopp psykiske vansker hos personer som levde med en form for synshemming. Blindeforbundet var en viktig pådriver for at vi fikk bevilget midler til å inkludere synshemmede i vårt tilbud, sier Botn.

Kunnskap om det å leve med en synshemming

Tilbudet ved NBSPH er tilsvarende barne- og ungdomspsykiatrisk poliklinikk (BUP) og distriktspsykiatrisk senter (DPS), bortsett fra at medarbeiderne ved NBSPH i tillegg har utstrakt kunnskap om det å leve med en synshemming og hvordan dette påvirker de ulike aspektene av livet.

–  Vi har pasienter med mange former for synshemming, men det er helt klart en forskjell på barn og voksne, voksne som kommer hit må ha noe mer psykisk strev enn barn og unge. Ofte opplever vi at mange voksne sliter med stressreaksjoner eller tilpasningsreaksjoner i overgangene hvor synet enten går helt tapt eller de får markant nedsatt syn, forteller Botn.

Voksne har ofte mer psykisk strev

bilde utenfor sykehusetFor å få tilbud om behandling ved Voksenheten på NBSPH, som er en poliklinikk, kreves henvisning fra lege, psykolog eller psykiatrisk poliklinikk. Kriteriene for å få tilbud om behandling er at man er hørselshemmet, synshemmet, døv, blind eller døvblind, med en grad av psykiske helseplager.
– Voksne kan streve med ulike psykiske helsetilstander, men stressreaksjoner og tilpasningsreaksjoner i forhold til å miste synet eller få markant nedsatt syn er vanlig. For barn og yngre opplever vi at mange strever med identitet og det å finne ut hvordan man kan leve et fullverdig liv, være seg selv og ta ansvar for eget liv med en synshemming.
Eldre pasienter har ofte sammensatte tilstander.
– I og med at det er en del eldre som rammes av glaukom så vil nok en del av disse oppleve å ha mer sammensatte tilstander, der andre sykdommer også spiller inn. Disse pasientene blir ivaretatt i alderspsykiatrien, sier Botn.

Reiser også på hjemmebesøk

I og med at tjenesten ved Gaustad i Oslo er en nasjonal tjeneste er det flere pasienter som kommer langveisfra. Ofte samles flere deler av utredningen til én dag, slik at pasienter slipper å reise flere ganger, eller så reiser behandlerne ut på hjemmebesøk.

– Hjemmebesøk er noe vi gjør litt oftere på barn og unge, men vi reiser også ut til voksne pasienter, særlig i utredningsfasen. Det er nyttig å treffe pasientene i sitt hjemmemiljø, der de er kjent, og for å observere eventuelle utfordringer de har i sitt nærmiljø.

Ulike former for behandling

Ved NBSPH tilbys flere former for behandling, men som oftest benyttes samtaleterapi i ulike varianter eller eksponeringsterapi.
bilde av botn– Vi kan gjennomføre hele behandlingen her hos oss, eller vi kan ha polikliniske timer over telefon eller video. Der det er behov for tettere oppfølging og avstanden til oss er stor, samarbeider vi ofte med psykiatriske poliklinikker der pasientene bor.

Ved NBSPH kan pasienter komme alene, eller sammen med partner, foreldre eller søsken. Det gis også tilbud til pårørende; foreldre, søsken eller barn, men da skal det være en sammenheng med den som sliter psykisk.
–  Selv om det er en del glaukompasienter som opplever større grader av synshemming så utgjør nok glaukompasienter en liten del av vår pasientgruppe, men noen kan absolutt ha behov for et tilbud hos oss.

Mer info:

Nasjonal behandlingstjeneste for sansetap og psykisk helse – NBSPH